hosseincd

کامپیوتر و اینترنت و ترفند

hosseincd

کامپیوتر و اینترنت و ترفند

نشانه هاى فرا رسیدن قیامت



نشانه هاى فرا رسیدن قیامت

 .قرآن .((آیا جز قیامت را انتظار مى کشند که ناگاه بر آنان در رسد؟ هر آینه

نشانه هاى فرا رسیدن قیامت آشکار شده است وچون فرا رسد پند گرفتنشان را

چه سود؟ ((چشم به راه روزى باش که آسمان دودى آشکار بیاورد, که همه

مردم را در خود فرو پوشد و این عذابى دردآوراست )).(چـون فـرمان قیامت

مقرر گردد, برایشان جنبنده اى از زمین بیرون مى آوریم که با آنان سخن گوید

که این مردم به آیات ما یقین نمى کردند)).((تـا آن گـاه که یاجوج و ماجوج

گشوده شوند و آنان از هر بلندیى به شتاب سرازیر گردند و آن وعـده راستین

نزدیک گردد و چشمان کافران همچنان خیره ماند : واى بر ما, ما از این حال

غافل بودیم بلکه ستمکاران بودیم )).ـ امـام عـلـى (ع ) : از خـدا بترسید, اى

بندگان خدا! زیرا که دنیا همه شما را از یک راه مى برد (و بـاشـمـا همان مى

کند که با گذشتگان کرد) و شما و زمان قیامت به یک ریسمان بسته هستید و

گویاقیامت نشانه هاى خویش را آشکار ساخته و پرچمهایش را نزدیک کرده

است .ـ پـیـامبر خدا(ص ), در پاسخ به این که قیامت کى فرا مى رسد, فرمود :

در این باره من بیشتر ازتو نـمـى دانم , اما نشانه هاى آن را برایت مى گویم :

هر گاه پابرهنگان لخت , سران مردم شونداین از نشانه هاى فرا رسیدن قیامت

 است و هر گاه چرانندگان دام در ساختمانها با یکدیگررقابت کنند, ایـن از

نشانه هاى فرا رسیدن قیامت است پنج چیز از غیب است و جز خدا کسى ازآنها

آگاه نیست ((علم فرا رسیدن زمان قیامت نزد خداست )).ـ قـیامت بر پا نشود,

مگر آن گاه که خداوند سه چیز را کمیاب گرداند : درهمى از حلال ,دانشى

سودمند و برادرى خدایى .ـ در پـاسخ به سؤال از نخستین نشانه فرا رسیدن

قیامت , فرمود : آتشى که مردم را از شرق تاغرب عالم فرا گیرد.ـ شیوع فلج و

مرگهاى ناگهانى از نشانه هاى قیامت است .ـ هـر گاه دیدى صاحبان ساختمانها

در ساختمانها با یکدیگر تفاخر و همچشمى مى کنند ودیدى که پابرهنگان

گرسنه و تهیدست سران مردم شده اند, این از علایم و نشانه هاى فرا رسیدن

قیامت است .ـ قیامت فرا نرسد, مگر آن گاه که آدمى همیان پول را بردارد و آن

را بچرخاند اما کسى رانیابد که آن را بپذیرد پس , همیان را بر زمین زند و

گوید : کاش نبودى , کاش خاک بودى . هرگاه زمان (قیامت ) نزدیک شود

مرگ , نیکان امت مرا برمى گزیند همچنان که شماخرماهاى خوب را از سینى

بر مى گزینید.ـ طـبـرسـى , رحـمـة اللّه عـلـیـه , دربـاره آیـه ((پـس چشم به راه

روزى باش که آسمان دودى آشـکاربیاورد)), مى نویسد : درباره این دود

اختلاف نظر است به قولى آن دودى است که , پیش از بـر پـاشـدن قیامت , از

آسمان مى آید و در گوشهاى کفار داخل مى شود, تا جایى که سر هر یک از

آنـهـامـانـنـد کـله پخته و بریان شده مى گردد و مؤمن از آن در حد زکام آسیب

مى بیند, زمین سـراسـرهـمچون خانه اى مى شود که طعمه حریق شده و در آن

هیچ سوراخ و شکافى نیست این وضع چهل روز ادامه مى یابد این قول از على

و ابن عباس و حسن روایت شده است .<`یامبر خدا(ص ) : قیامت بر پا نشود,

مگر آن گاه که خورشید از مغرب طلوع کند.ـ از نـشـانـه هـاى فـرا رسیدن

زمان قیامت , این است که قرآن خوانان بسیارند و قرآن دانان اندک

فـرمـانـروایـان فـراوانـنـد و مـردمـان امـیـن و امـانتدار اندک باران بسیار مى

بارد, اما گیاهان اندک مى رویند.ـ اى مـردم ! همانا پیشاپیش قیامت امورى

دشوار و هول و هراسهایى بزرگ و زمانه اى سخت است در آن زمان

ستمگران زمامدارمى شوند و نابکاران بر کرسى صدارت مى نشینند, دعوت

کنندگان بـه کـارهـاى نـیـک مـورد سـتم واقع مى شوند و بازدارندگان از

کارهاى زشت , تحت فشار قرار مى گیرند پس براى آن روزایمان آماده سازید

و بر آن سخت شکیبایى ورزید و آن را به کار نیک و شـایـسـته پناهنده سازیدو

جانها را بر (پذیرش ) آن (ایمان ) مجبور گردانید, تا به نعمت جاویدان دست

یابید.ـ قیامت بر پا نشود, مگر براى آفریدگان بد.ـ قیامت بر پا نشود, مگر براى

مردمان بد.ـ از بدترین مردمان کسانى هستند, که در زمان حیات خود قیامت را

دریابند.احـادیـثـى کـه در باب نشانه هاى فرارسیدن زمان قیامت نقل شده ـ از

جمله همین احادیثى که ما نـقـل کردیم ـ خبرهایى واحد هستند و بیشتر آنها بسیار

ضعیفند و نمى توان به آنها اعتماد و تکیه کرد مگراحادیثى که قراین بسیار

صدور آنها از پیامبر(ص ) یا ائمه (ع ) را تایید کند از طرف دیگر رد کردن

آنهانیز جایز نیست , مگر آن احادیثى که با قرآن یا ضرورت عقل ناسازگار

باشند. نفخه بیهوش کننده .قرآن .((و در صور دمیده شود, پس هر که در

آسمانها و هر که در زمین است ـ جز آنها که خدا بخواهد ـ بـیـهـوش شـونـد

(وبـمـیرند), سپس بار دیگر در صور دمیده شود, پس ناگهان از جاى خود بر

مى خیزندو مى نگرند)).((و انتظار نکشند مگر بانگى سهمگین را که در حالى

که سرگرم ستیزه هستند فروگیردشان آن چنان که یاراى وصیتى را نداشته

باشند و نتوانند نزد کسان خویش باز گردند)).ـ امـام عـلـى (ع ) : و در صـور

دمـیده مى شود و آن گاه هر جانى از بدن به در مى رود و هر زبانى لال مـى

شـود و کـوهـهـاى بـرافـراشـته و سنگهاى محکم و استوار خرد و درهم ریخته

مى شوند وسنگهاى سخت چون سرابى درخشان در نظر آید و جاى آنها هموار

و صاف گردد.تفسیر:.آیه 1: ((و در صور دمیده شود, پس بیهوش شوند )) از

ظاهر سخن خداى متعال در معناى دمیدن درصور بر مى آید که دو گونه دمیدن

وجود دارد : دمشى براى میراندن (همه جانداران ) و دمشى بـراى زنـده کردن

روایات ائمه اهل بیت (ع ) و برخى روایاتى که از طریق اهل سنت از پیامبر

(ص ) نقل شده اند بیانگر همین معنا هستند, گرچه پاره اى دیگر از روایات

اهل سنت خالى از ابهام نیست .آیـه : ((انـتـظـار نـکـشـنـد مـگـر بـانـگـى

سـهمگین را که در حالى که سرگرم ستیزه هستند فـروگـیـردشـان )): واژه

((نظر)) به معناى انتظار کشیدن است و مراد از بانگ سهمگین , بنا به سـیـاق

آیـه , نفخه ودمش نخستین در صور است و آوردن صفت ((وحده )) براى

((صیحه )) براى اشـاره بـه این است که کارکفار براى خداى بزرگ آسان

است و براى او بیش از یک بانگ و صیحه زحـمـتى ندارد واژه

((یخصمون )) نیز در اصل ((یختصمون )) بوده است از ((اختصام )) به

معناى مجادله و ستیزه کردن .مـؤلـف , رضوان اللّه تعالى علیه , در حواشى

خود بر بحار مى گوید : احادیثى که در باب صورآمده احادیثى واحدند و به حد

تواتر نمى رسند و جزئیاتى را که در این احادیث پیرامون خصوصیت صور و

نـحـوه دمیدن آن آمده است , قرآن تایید نمى کند و همچنان که در مباحث اصول

فقه مطرح شده اسـت , نـه از طـریق سیره عقل و نه از طریق شرع , دلیلى بر

این که احادیث واحد در غیر از احکام فـرعـى , یعنى معارف اصلى حجیت

داشته باشند, وارد نشده است بنابراین , آنچه واجب و ضرورى است این است

که به موضوع صور و دمیدن در آن , چون در کتاب خدا آمده است , اجمالا

باید ایمان آورد در بـرابـر اخبارى هم که در این باب وارده شده بایدتسلیم شد و

آنها را دور نینداخت چون با قـرآن و ضـرورت مخالفت و ناسازگارى ندارند,

علم دراین زمینه را باید به خدا و رسول او و ائمه اهل بیت (ع ) ارجاع داد و

واگذار کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد